Bragt i Politiken 1. maj 2019
Hvis vi skal løse vores tids største udfordringer med klimaforandringer, voksende ulighed og mistillid til det politiske system, så skal det økonomiske ejerskab, og den magt der følger med, bredes ud til mange flere.
Pelle Dragsted, MF for Enhedslisten. Hardy Hansen tidl. formand for SiD
Når lønmodtagere verden over i dag fejrer første maj, kan vi
se tilbage på mange vigtige sejre for almindelige menneskers rettigheder. Men
de grundlæggende problemer med den kapitalistiske økonomis udemokratiske og
oligarkiske karakter er uforandrede, og konsekvenserne af dem er stadig mere
tydelige.
Aldrig har den økonomiske ulighed mellem almindelige lønmodtagere og
chefgangene været større.
Aldrig har så meget rigdom været kontrolleret af så få hænder. Aldrig har så få
individer haft så stor økonomisk magt i verden.
Og den økonomiske magt omsættes i stadig større grad til politisk magt. Både direkte gennem rigmænd og oligarkers finansiering af politikere og politiske partier, som forsvarer deres interesser og privilegier. Men i endnu højere grad indirekte – ved hjælp af den magt, som ejerskabet over de transnationale virksomheder kan udøve på stater, der sættes op mod hinanden i konkurrencen om jobs og investeringer.
For at holde på og lokke nye kapitalejede virksomheder til
er politikerne i alle verdens stater presset til at sænke skatter, presse
lønninger og gøre arbejdstagerne mindre krævende ved at underminere sociale
rettigheder, såsom dagpenge og pension. Overalt i verden er lønmodtagerne mere
end nogensinde før pinligt bevidste om, at de kan erstattes – enten gennem
udflytning af deres arbejdspladser eller gennem import af lavtlønnet og
uorganiseret arbejdskraft.
Den omfordeling af velstanden via lønkamp og via progressive skattesystemer,
som var hele kernen i det 20.
århundredes socialdemokratiske projekt, bliver stadigt sværere i en verden,
hvor styrkeforholdene mellem arbejdstagere og arbejdsgivere har forskubbet sig
massivt til fordel for sidstnævnte.
Og netop i denne udvikling – i den politiske klasses stadig større underdanighed
over for og tilpasning til den økonomiske elites ønsker og interesser – kan vi
også finde hovedårsagen til de politiske opbrud, vi oplever i disse år.
Når almindelige mennesker oplever, at der ikke føres politik
til vores fordel. At uanset hvilken farve regeringen har, så skæres der ned på
velfærden, hævdvundne rettigheder rulles tilbage, og uligheden får lov at
vokse. Så vender mange de gamle magtbærende politiske partier ryggen og søger
enten mod politisk apati eller mod populistiske nationalkonservative partier.
Den kapitalistiske økonomis koncentration af magt og ejerskab udgør således i
stigende grad en trussel mod selve retsstaten og folkestyret.
Men også klimakrisen kompliceres af, at det økonomiske ejerskab koncentreres.
Den enorme koncentration af rigdommen lægger nemlig også
beslutningerne om retningen af samfundets investeringer i hænderne på en lille
økonomisk elite. Og når økonomien er
domineret af kapitalistiske virksomheder, som år efter år skal sikre
aktionærerne et voksende afkast, så vil investeringsbeslutningerne ofte have en
kort horisont, og andre samfundsmæssige hensyn må vige. Det spænder ben for det
akutte behov for enorme og nødvendige investeringer i den grønne omstilling,
som vi står overfor. Og når den
politiske magt er udhulet, fordi nationalstaterne må tilpasse sig den
økonomiske elites ønsker for at klare sig i konkurrencen, bliver det også
vanskeligere at stille krav og eller pålægge skatter og afgifter, der kunne
sikre en klimavenlig adfærd.
Uanset om vi taler om ulighedskrisen, krisen for demokratiet eller klimakrisen,
bliver det altså stadig mere tydeligt, at de har deres udgangspunkt i den
koncentration af magt og ejerskab, som den kapitalistiske økonomi hele tiden
skaber og forstærker.
Derfor er det stadig mere åbenlyst, at hvis vi skal løse de kriser, er vi
nødt til igen at diskutere ejerskab – og den økonomiske og politiske magt, der
følger af ejerskab.
Diskussionen om ejerskab i økonomien har de seneste årtier næsten været
forstummet i Danmark. Tidligere var spørgsmålet om det, man dengang kaldte
ejerskabet til produktionsmidlerne et centralt spørgsmål for såvel
arbejderbevægelsen som partierne på venstrefløjen. Helt frem til 80´erne pågik
der i fagbevægelsen og socialdemokratiet seriøse diskussioner om blandt andet
Økonomisk Demokrati, hvor ejerskabet til virksomhederne gradvist skulle overgå
til erhvervsdrivende fonde ejet af lønmodtagerne.
Ja, faktisk er det seneste socialdemokratiske principprogram, det første program i partiets historie der fuldstændig undlader at adressere spørgsmålet om ejerskab i økonomien, og som er komplet blottet for idéer eller visioner om at brede ejerskabet og den økonomiske magt ud til flere. Egentlig ganske bizart i en tid, hvor kapitalejede monopoler og oligopoler i stadig større grad dominerer finanssektoren, tech-industrien og økonomien i det hele taget.
Hvis folkestyret skal genvinde reel politisk magt, hvis flertallet igen skal have glæde af den voksende økonomiske velstand, og hvis vi skal kunne sætte effektivt ind over for den globale opvarmning, så er det ganske enkelt nødvendigt, at vi igen begynder at drøfte, hvordan vi kan modvirke den kapitalistiske økonomis koncentration af økonomisk magt. Hvordan vi breder ejerskabet ud til flere, sådan at rigdommen spredes, og flere får indflydelse på afgørende økonomiske beslutninger.
Det handler ikke om at genoptage den detaljerede planlægning af et socialistisk evighedsrige, som venstrefløjens skrivebordsgeneraler tidligere har brugt megen tid på. Det handler om at finde og udvikle konkrete reformer og veje, der skridt for skridt kan brede ejerskabet ud og sikre, at flere mennesker får indflydelse på de økonomiske beslutninger og del i rigdommen.
Heldigvis starter vi i Danmark langt fra på bar bund, når vi skal udvikle en anden og mere demokratisk og inkluderende økonomi. Fællesejede og demokratisk forvaltede virksomheder er ikke noget nyt i Danmark.
Det er tværtimod erfaret og vellykket virkelighed, som i mere end 100 år har været en integreret del af vores samfund og økonomi til fordel for forbrugere og lønmodtagere.
Vores største dagligvarekæde Coop er fælleseje. Resultatet af at pionérerne i andelsbevægelsen for 150 år siden var godt og grundigt trætte af at skulle betale over-avancer til grådige grosserer, når de handlede dagligvarer.
Titusindvis af danskere har deres forsikring i et forsikringsselskab, som de selv er medejere af. Store dele af vores finanssektor var indtil for få år side fælleseje i form af demokratiske andels- og sparekasser. Det største realkreditinstitut, Nykredit, er stadig ejet af kunderne. Også mange pensionskasser er direkte eller indirekte ejet og kontrolleret af opsparerne.
Store dele af vores forsyningssektor, vandværker og kraftvarmeværker er fælleseje, hvilket sikrer danskerne betydeligt lavere priser på vand og varme end i de lande, hvor private profitmotiverede virksomheder dominerer området.
Disse virksomheder har det til fælles, at de bygger på folkestyrets princip om én person én stemme. På den måde står de i modsætning til de kapital-ejede virksomheder, hvor indflydelsen bestemmes af omfanget af den indskudte kapital. Og i modsætning til de ikke-demokratiske virksomheder, som har til formål at tjene penge til eksterne investorer, virker de demokratiske virksomheder til fordel for deres medlemmer.
Etableringen af fællesejede demokratiske virksomheder har altså igennem hele vores historie været almindelige menneskers svar på den uretfærdighed og ulighed, som følger i den kapitalistiske økonomis kølvand.
Og ser vi ud i Europa har der i de seneste år været en stor vækst i antallet af fællesejede demokratiske virksomheder – ikke mindst virksomheder ejet af medarbejderne. 140 millioner europæere er for indeværende medlem af et kooperativ. Det skyldes i høj grad politiske initiativer, der skaber incitamenter til at etablere nye demokratiske virksomheder eller demokratisere eksisterende ikke-demokratiske virksomheder.
I Storbritannien kan virksomhedsejere f.eks. slippe for at betale avanceskat, hvis de sælger deres virksomhed til deres medarbejdere. I Sverige har en målrettet demokratisk erhvervsfremme-indsats ført til etableringen af hundredvis af nye kooperativer. I Spanien, Frankrig og Italien er det målrettede investeringsfonde, der sikrer lånekapital til kooperativer.
Fælleseje virker. Faktisk viser forskning og undersøgelser
et entydigt billede af, at virksomhederne bliver mere produktive og mere
bæredygtige, når medarbejderne får medejerskab og demokratisk indflydelse. Enhedslisten
fremlægger i denne uge et omfattende udspil til, hvordan vi i Danmark kan bruge
de mange gode erfaringer fra andre europæiske lande til at understøtte
opbygningen af en stærk demokratisk kooperativ erhvervssektor, hvor almindelige
mennesker i endnu højere grad end i dag er ejere af virksomhederne, og dermed
får demokratisk indflydelse og andel i afkastet.
Ved siden af initiativer der kan anspore til at puste nyt liv i vores tradition
for demokratiske virksomheder, skal vi også genoptage diskussionen om såkaldt
Økonomisk Demokrati. Idéerne om Økonomisk Demokrati (ØD) opstod op gennem
60’erne og 70’erne og havde som sit formål gradvist at demokratisere ejerskabet
til de store virksomheder. Hvorfor skulle få individer have kontrollen med
afgørende dele af vores økonomiske samfundsliv? Hvorfor skulle de lønmodtagere,
som reelt skabte værdierne gennem deres arbejde, være uden indflydelse på såvel
deres arbejdsliv som på, hvordan frugterne af deres arbejde skulle investeres?
Idéen, som nåede så langt, at den blev udmøntet i et
lovforslag fra socialdemokraterne i 1973, indebar, at en del af lønsummen i
virksomhederne skulle udbetales som aktiekapital, således at de ansatte
gradvist fik medejerskab over de virksomheder, de arbejdede på. En del af
kapitalen skulle indbetales til en såkaldt ØD-fond, som var kontrolleret af
lønmodtagernes organisationer.
Loven blev aldrig vedtaget – både på grund af voldsom modstand fra
arbejdsgiverne, men også fordi store dele af venstrefløjen vendte sig imod
forslaget. Nogle frygtede, at medejerskabet ville gøre arbejderne til en slags
mini-kapitalister, andre mente, at den model som socialdemokraterne foreslog, ikke
sikrede medarbejderne tilstrækkelig indflydelse og i stedet koncentrerede magt
i toppen af fagforbundene. I løbet af 80’erne gik diskussionen i sig selv.
Men mens debatten om ØD er forstummet herhjemme, har den fået nyt liv fra
uventet kant. På venstrefløjen i det Demokratiske Parti i den nye socialistiske
fløj, som Bernie Sanders er blevet symbol på, er man ved at støve idéerne om at
distribuere ejerskabet i de store virksomheder ud til flere af igen.
Tænketanken Peoples Policy Project har blandt andet med inspiration fra den
norske oliefond lanceret forslag om en såkaldt Social Wealth Fund – en velstandsfond, hvor hver eneste borger ejer
en lige andel.
Tænketanken foreslår, at fondens startkapital kunne komme fra skat på naturressourcer eller via en arveafgift, når virksomheder gik i arv. Fonden skulle opkøbe aktiver som aktier og obligationer, og det årlige overskud fordeles ligeligt mellem alle amerikanere. I Alaska findes en lignende fond allerede. Her får hver eneste borger uanset alder hvert år udbetalt afkastet af fondens investeringer. En social velstandsfond sikrer, at virksomhedernes afkast spredes ud til hele befolkningen. Og i takt med at den får større ejerskab i virksomhederne, giver den borgerne demokratisk indflydelse på virksomhedsdriften. Endelig giver den mulighed for at foretage nødvendige samfundsmæssige investeringer i fx grøn omstilling og trække investeringer væk fra fx fossile brændstoffer.
Også i Storbritannien er idéer om at give medarbejderne
ejerskab i de største virksomhed igen i vælten. Labours skygge-økonomiminister,
John Mcdonell, har fremlagt en plan, der hvis den gennemføres, vil indebære, at
alle virksomheder med over 250 ansatte skal give deres medarbejdere andel i
ejerskab og demokratisk indflydelse ved at overføre 1 pct. af aktierne om året
til en medarbejderfond. På den måde skal medarbejderne gradvist sikres både
medindflydelse og andel i virksomhedernes fremtidige afkast.
At sikre (med)ejerskab til virksomheder indebærer mange fordele for
lønmodtagerne udover andelen i overskuddet. Truslen om udflytning af
arbejdspladser ville blive mindre. For hvorfor skulle man flytte sine egne
arbejdspladser ud? Også arbejdsmiljøet ville blive bedre, når medarbejderne
selv havde direkte indflydelse. Grundlæggende ville et stærkt medejerskab
forrykke styrkeforholdene i vores samfund til fordel for de mange og reducere
den magt, som en lille elite af virksomhedsejere i dag sidder på.
Det er derfor på tide, at vi også i Danmark genoptager diskussionen om medejerskab
og Økonomisk Demokrati – om hvordan vi i højere grad kan demokratisere
ejerskabet i vores økonomi. Diskussionen bør være nysgerrig, søgende og udogmatisk,
og altså ikke ende som i 70´ernes ideologiske skyttegravskrige.
Er det f.eks. en bred social velstandsfond, der breder ejerskabet og overskud
ud til hele befolkningen, der er vejen frem i Danmark? Eller er det mere lokale
virksomhedsfonde, der sikrer medarbejderne på den enkelte virksomhed direkte
indflydelse og medejerskab? Eller en kombination af begge modeller?
Hvordan kan den sociale og kollektive kapital, som vi
allerede har i vores pensionskasser og ATP, understøtte et mere demokratisk
ejerskab? Hvilken rolle kan vores store demokratiske erhvervssektor spille? Hvad
kan vi lære af erfaringerne fra delvist statsejede succes-virksomheder, såsom
Ørsted? Kan den fondsmodel, som mange store danske virksomheder allerede drives
efter, være en byggesten til en mere demokratisk økonomi?
Og måske allervigtigst. Hvordan sikrer vi, at demokratiet, indflydelsen og
ejerskabet bliver reelt, så vi ikke blot flytter magten til en ny svæver magt-elite?
Spørgsmålene er mange. Men det første afgørende skridt, er at erkende, at vi
ikke kan lade stå til og acceptere en økonomi, hvor ejerskab og magt bliver
mere og mere koncentreret, hvor uligheden vokser og hvor kortsigtede hensyn til
afkast til investorer spænder ben for indsatsen mod klimaforandringer.
Når vi efter et valg forhåbentlig får en ny regering, bør den derfor hurtigt nedsætte
en bredt sammensat kommission for fremme af demokratisk økonomi. En kommission,
der med inspiration fra såvel danske som internationale erfaringer kan komme
med forslag og anbefalinger til, hvordan vi kan videreudvikle en mere
demokratisk, socialt og miljømæssig bæredygtig økonomi.
Målet er klart – når vi i fremtiden
fejrer den første maj – skal det ikke længere kun være som lønmodtagere, men også
som medejere og forvaltere af vores virksomheder. Med større andel i den
velstand, som vi skaber, når vi går på arbejde. Og med en demokratisk
indflydelse, der giver os muligheden for at forme en bæredygtig og social
økonomi til gavn for mennesker og vores fælles klode. En økonomi for de mange og
ikke kun for de få.