Bragt i Politiken 18 december 2018
Ti år efter krisen udgør finanssektoren stadig en latent trussel mod samfundet.
Der er brug for gennemgribende forandringer, som kan beskytte samfundet mod
fremtidige kriser og beskytte borgerne mod den grådighed, som præger branchen i
dag. I denne uge fremlægger Enhedslisten sit forslag til omfattende reformer af
finanssektoren.
Pelle Dragsted, Økonomi- og erhvervsordfører i Enhedslisten og medlem af Nationalbankens repræsentantskab
Dette efterår er
det ti år siden, at finansgiganten Lehman Brothers krakkede. Det blev gnisten,
der fængede an i en finanssektor, som efter årtiers risiko-opbygning var
brandfarlig som en tørkeramt svensk fyrreskov. Krakket satte gang i en verdensomspændende
økonomisk krise, som vi stadig lever med konsekvenserne af. Millioner af
mennesker verden over mistede deres arbejde. Hundredtusinder blev boligløse. Over
alt steg gælden, uligheden voksede, og der blev skåret hårdt ned på pensioner,
lønninger og velfærd. De eneste der slap helskindet, var brandstifterne selv.
Danmark blev også ramt hårdt. 200.000 job blev tabt, og vi gik glip af
milliarder og atter milliarder i velstand. Store danske banker havde i den grad
taget del i kreditfesten. Et overophedet og oppustet boligmarked bidrog til at
gøre krisen betydeligt dybere her end hos vores nærmeste nabolande. Og som i
mange andre lande måtte staten træde til og redde bankerne fra kollaps med
enorme bankpakker finansieret af skatteyderne. En gæld vi stadig betaler af på.
Efter en så
omfattende krise skulle man tro, at der var blevet gennemført behørige reformer
af finanssektoren. Reformer, der kunne inddæmme storbankernes voksende
økonomiske magt, begrænse hensynsløs profit-jagt og beskytte samfundet mod nye
kriser. Det er desværre langt fra tilfældet.
Kapitalkravene er da blevet strammet, og Finanstilsynets overvågning skærpet. Det
er for så vidt gode tiltag, bare håbløst utilstrækkelige, idet de slet ikke
tager fat om det grundlæggende problem: At vi har finanskoncerner, der er blevet
så store, at de ikke kan kollapse uden at samfundsøkonomien falder med ned.
Danmark er faktisk et af de lande i Europa, der er mest udsatte over for
finanssektoren. Alene Danske Banks samlede forretningsomfang svarer til omkring
150 pct. af det danske BNP. En uhørt høj andel sammenlignet med vores
nabolande.
Skiftende regeringer har valgt at acceptere eksistensen af disse finansgiganter,
der har fået betegnelsen ”systemisk vigtige finansielle institutter”. Titlen er
en direkte anerkendelse af, at de er Too Big
to Fail, og at staten igen står parat til at redde dem, hvis de på ny
kommer i uføre. En sådan statsgaranti er dybt problematisk, idet den ansporer bankerne
til mere risikobetonede dispositioner. Hvis det går galt, kommer Far Stat jo og
rydder op.
At de hidtidige tiltag kommer til kort, ser vi atter håndfaste tegn på. Finanstilsynets direktør Jesper Berg advarede i september om, at en række store banker har ”lagt sig i samme spor som sidst”, og udtrykte bekymring for en ”overdreven udlånsvækst”. Og vi ser igen et voksende marked for stadig mere fantasifulde finansprodukter og såkaldte alternative investeringer.
Man kunne måske også have forventet, at finanssektoren efter at være blevet reddet af skatteyderne ville udvise en smule samfundssind. I stedet har vi set, hvordan bankerne og realkreditinstitutterne igen og igen har kvitteret med øgede gebyrer og bidragssatser.
Den seneste tid har vi været vidne til, at Danmarks største bank Danske Bank er involveret i noget, der ligner århundredets største hvidvaskningsskandale. Samtidigt er en række andre storbanker afsløret i at bidrage til en udbytteskandale, hvor Danmark og andre europæiske lande er blevet frarøvet milliarder af skattekroner.
Ti år efter finanskrisen står vi med andre ord ikke langt fra, hvor vi stod i nullerne. Med en finanssektor kendetegnet af uansvarlighed og grådighed. En finanssektor, der udgør en latent trussel mod den finansielle og økonomiske stabilitet.
De problemer, vi har med finanssektoren i dag, kom ikke af sig selv. De er et resultat
af politiske beslutninger taget af skiftende regeringer – røde som blå. Nyliberalismens
indtog i 80’erne ændrede opfattelsen af finanssektoren. Nu skulle staten blande
sig mindre, og markedet operere frit. Det ledte til en global dereguleringsdagsorden,
der gav finanssektoren friere tøjler.
Den skarpe opdeling mellem bank, pension, realkredit, forsikring og investeringsvirksomhed blev ophævet. En privatiserings- og fusionsbølge ledte derefter helt forventeligt til etableringen af de store finansielle superkoncerner, som vi kender i dag. Resultatet er en markant koncentration af ejerskab i den finansielle sektor, hvor nogle få banker har sat sig på store dele af et stadigt mere monopollignende kredit-marked.
Fra at være traditionelle banker med fokus på at understøtte realøkonomien, er finanssektorens aktiviteter blevet mere og mere komplekse og risikofyldte. Sindrige finansprodukter, såsom derivater, aktieudlån og tvivlsomme værdipapirer, fylder stadig mere, og investeringsbankernes spekulative aktiviteter er filtret grundigt ind i den almindelige kundeforretning. Samtidig er bankernes udlånsmasse vokset vildt i forhold til egenkapitalen. Med andre ord er risikoopbygningen i finanssektoren vokset markant.
Dereguleringerne byggede på den
holdning, at jo mindre staten blandede sig jo bedre. Uden statslig regulering
ville pengene af sig selv flyde derhen, hvor de gjorde mest gavn. Det ville
markedets usynlige hånd sørge for. Sådan
gik det som bekendt ikke. Kapitalen søgte ikke hen, hvor den gjorde
samfundsmæssig nytte, men derhen hvor de kortsigtede fortjenester fandtes – i
spekulationsøkonomien. Resultatet blev den dybeste økonomiske krise siden 30’erne.
En reform af finanssektoren er nødt til at tage fat om de grundlæggende
problemer, som mange års politisk deregulering har affødt.
Enhedslisten foreslår en bred vifte af tiltag, der til sammen kan sikre, at finanssektorens
risikotagning, størrelse og indflydelse nedbringes. Blandt de vigtigste forslag
er:
1) Del de
største finanskoncerner op
Både Danmark og andre lande har tidligere haft begrænsninger på bankernes
omfang og forretningsområder. I USA er der stadig i dag et loftover de enkelte
bankers markedsandele.
Enhedslisten foreslår, at den lovbestemte adskillelse
mellem pengeinstitut, realkredit og øvrige forretningsområder genindføres.
Herudover vil vi indføre et loft over pengeinstitutters omfang, så deres
balance højst må udgøre, hvad der svarer til 20 pct. af Danmarks BNP. Ved fremtidige kriser skal samfundet kunne
lade banker
krakke, uden at økonomien kastes ud i recession, og uden at det går ud over de
almindelige småkunder.
2) Gør
bankerne mere modstandsdygtige
Bankernes egenkapital er stadig for lav. Bankerne skal
gøres mere modstandsdygtige ved at øge kapitalkravene til de største banker, fjerne
bankernes muligheder for selv at beregne deres kapitalkrav, og ved at indføre
et loft over udlånsmassen i forhold til egenkapitalen på 10 pct. På den måde kan bankerne bedre holde
stand mod finanskriser.
3) Styrket og uafhængigt finanstilsyn
Finanstilsynet skal have flere ressourcer og en beføjelse til at udstede bøder.
For at sikre tilsynets uafhængighed indføres en karensperiode, hvor tidligere
topmedarbejdere ikke kan søge ansættelse i den finansielle sektor. På den måde
blokeres den svingdørskultur, der eksisterer mellem tilsynsmyndighederne og
banksektoren. Endelig vil vi genindføre kravet om en offentligt udpeget
repræsentant i bestyrelserne i finansielle virksomheder, der kan overvåge og
indberette uansvarlig eller kriminel adfærd.
4) Beskyt
borgere mod urimelige renter og gebyrer
Danskerne har oplevet en voldsom stigning i gebyrer og
bidragssatser fra finansielle virksomheder. Enhedslisten vil begrænse banker og
realkreditinstitutters mulighed for at hæve deres gebyrer, og begrænse
ågerrenter gennem et loft over ÅOP (Årlige Omkostninger i procent).
5) Gør op med straffrihed i finanssektoren
Virksomheder og enkeltpersoner i den finansielle
sektor skal stilles til ansvar for uansvarlighed og kriminelle handlinger.
Enhedslisten vil øge straffen for særlig samfundsundergravende økonomisk
kriminalitet, og gør det muligt at udelukke banker, der har begået finansiel
kriminalitet, fra offentlige kontrakter. Desuden skal whistleblowers i sektoren
sikres beskyttelse.
6) Når krisen rammer skal bankerne betale
Det er afgørende, at regningen efter nye
redningspakker for kriseramte banker ikke igen tørres af på skatteyderne.
Enhedslisten vil derfor øge bankernes indskud til den såkaldte Garantiformue,
der skal dække tab, når banker krakker. Og hvis staten alligevel skal skyde
penge ind i kriseramte banker, så skal der følge medejerskab og indflydelse
med. For eksempel skal konkursramte banker kunne videreføres i offentligt regi
for at beskytte kunderne.
Stramning af regler og krav til finanssektoren er nødvendige, men ikke tilstrækkelige. Vi bør også spørge os selv, om det har været klogt, at vi har overladt en stadig større del af ejerskabet i finanssektoren til profitorienterede private koncerner.
Traditionelt har en betydelig del af den danske finanssektor været under
forskellige former for demokratisk ejerskab. En ikke-kommerciel sfære af kundeejede
andelskasser, garantsparekasser og foreningsejede realkreditinstitutter, som ikke
skulle generere overskud til sultne aktionærer, fyldte i det finansielle
landskab. Det var med til at lægge en dæmper på grådigheden og sikrede borgerne
større indflydelse på samfundets investeringer. De kundeejede banker
investerede ofte mindre risikofyldt og havde fokus på at understøtte
lokalområderne frem for at deltage i international spekulation.
Selvom vi stadig har vigtige lommer af forbruger-eje i vores finanssektor, er
udviklingen gået den forkerte vej. Stort set alle penge- og
realkreditinstitutter er i løbet af de seneste årtier blevet opkøbt af
kommercielle banker og omdannet til aktieselskaber. Fokus er dermed flyttet fra
at tjene kunder og lokalsamfund til at tjene aktionærer.
Fraværet af stærke kundeejede konkurrenter er en vigtig medvirkende faktor til,
at bankerne har kunnet skrue op for gebyrer og omkostninger. Samtidigt er den nødvendige
demokratiske indflydelse på finanssektoren svækket. Derfor er det en vigtig
politisk opgave de kommende år at skabe gode rammevilkår for genoplivningen af
den demokratiske sfære i finanssektoren. I dag er det f.eks. ikke længere
muligt at etablere nye andelskasser – en lovgivning, som skal ændres. Desuden
skal der gennemføres mere målrettet regulering, så de forbrugerejede
virksomheder ikke underlægges samme krav, som de store risikodrevne private
banker, ligesom en offentlig investeringsfond skal kunne stille lånekapital til
rådighed.
Men det
offentlige fællesskab bør også træde ind på scenen igen. Alle danskere er
tvunget ved lov til at have en bankkonto. Vi er altså nødt til holde en konto i
en privat bank uanset, om vi ønsker det eller ej. I fremtiden skal det derfor være
muligt at vælge et offentligt bankalternativ.
Enhedslisten foreslår, at der etableres en National Offentlig Bank, organiseret
som en selvejende institution med et repræsentantskab, hvor kunderne har
afgørende indflydelse. Banken skal tjene penge for at eksistere, men ikke
eksistere for at tjene penge, og den skal tilbyde alle borgere en gebyrfri
konto med de mest basale bankfunktioner: Lønkonto, opsparinger og mindre lån.
Desuden skal den offentlige bank stå for driften af en offentlig elektronisk
betalingsinfrastruktur – et fælles nationalt betalingskort og en
mobilbetalingsløsning, der kan konkurrere de nye IT-giganter som ApplePay og
Mobilepay. Den offentlige bank skal også servicere kommuner og regioner, som i
dag er tvunget til at vælge mellem de mere eller mindre anløbne finansgiganter.
Når talen falder på offentlige banker, vil højrefløjen givetvis drage absurde
sammenligninger med Sovjetunionen og Nordkorea. Men idéen om, at banker partout
skal drives af private aktiekoncerner, er faktisk af ret ny dato. Det er
ikke mere end 25 år siden, at vi havde en velfungerende offentlig bank i
Danmark – Girobank. Og mange europæiske lande har stadig en omfattende
offentlig deltagelse i finanssektoren. Omkring 20 procent af bankerne i Europa
er på den ene eller anden måde på offentlige hænder. Millioner af
europæere har deres konto i en offentligt ejet bank, uden at det har ført til frit
fald ned i totalitarismen.
Studier fra Verdensbanken viser, at offentlige banker kan udgøre et vigtigt
supplement til kommercielle banker. Blandt andet fordi offentlige banker, i
modsætning til de private, kan have en såkaldt kontracyklisk udlånspolitik.
Dvs. dæmpe udlånene under et opsving for at undgå overophedning, men til
gengæld øge udlånet under lavkonjunkturer, når der er brug for at øge
efterspørgslen.
En genoplivning af den kundeejede finanssektor og etableringen af et offentligt
bankalternativ vil give borgerne et mere frit bankvalg og dermed skabe en stærkere
konkurrence til fordel for kunderne. Men det vil også sikre borgerne en større
demokratisk indflydelse på investeringsstrømmene i samfundet. Det er særligt
vigtigt i disse år, hvor der i den grad er brug for, at vi som borgere kan sikre,
at der investeres mere i den grønne omstilling og mindre i fossile brændstoffer
og andre klimabelastende aktiviteter. Vi har ganske enkelt ikke råd til at
overlade de investeringsbeslutninger til nogle få topchefer i de store finanskoncerner.
***
Når vi i disse måneder diskuterer problemerne i finanssektoren, skal vi huske, at den måde sektoren ser ud i dag, ikke er en naturtilstand. Tværtimod er den nuværende situation, hvor vi har overladt det meste af vores finanssektor til få finansielle gigakoncerner, et ganske nyt eksperiment. Efter de seneste årtiers kriser og skandaler bør det være tydeligt for enhver, at dette eksperiment ikke tjener borgernes interesser, og at det er på tide at bringe det til ophør.
Hvis vi ikke får begrænset den private finanssektors magt og omfang i
økonomien, så vil den krise, der ramte os for ti år siden, ikke være den sidste
af sin slags. Så længe vi har banker, der er så store, at samfundet er nødt til
at redde dem, er der grund til at gå fremtiden i møde med bange anelser. Og så
længe vi ikke får skabt en reel konkurrence, så vil borgere og småerhverv
fortsat blive brugt som økonomisk malkekvæg af bankernes aktionærer. Nu
fremlægger vi vores forslag til omfattende og gennemgribende reformer. Og vi
ser frem til en seriøs debat med både befolkningen og Folketingets partier om,
hvordan vi udvikler en finanssektor for fremtiden. En finanssektor, der tjener
de mange og ikke kun de få.